Dempers De gewone demper wordt straight mute genoemd. Er zijn ook houten stembare dempers verkrijgbaar met een koordje. Deze demper kun je aan je pols hangen, waardoor je deze tijdens het spelen snel in de beker kunt stoppen en verwijderen. Hoornisten kunnen ook hun eigen hand gebruiken om de klank of de toon aan te passen. Sinds enkele jaren bestaat ook de Silent Brassdemper |
|
Silent
Brassdemper Rechts zie je het systeem, met in het midden het controlekastje. Boven is de demper, links de oortelefoon, en rechts de adapter die je in het stopcontact moet steken. Het systeem kan ook op batterijen werken. Ikzelf heb
het systeem aangeschaft in1997. Op dat moment had ik heel eventjes een
Yamaha-hoorn. Het systeem is zo op de yamaha afgestemd, dat iemand anders
jou bijna niet hoort spelen als hij vlak naast je staat, laat staan
dat men jou hoort achter vanuit een andere kamer. Een voordeel van dit systeem is dat je harder moet blazen om hetzelfde effect te krijgen, waardoor je conditie wordt verbetert. als je dan zonder demper speelt merk je dat je vooruitgaat. |
|
Gestopte
tonen Wanneer de tonen gespeeld worden terwijl de hand de hoorn volledig afdempt, zullen de tonen een halve toon hoger klinken. In dit geval moet de speler die tonen een kleine secunde omlaag transponeren of gebruik maken van een stopventiel of stopdemper dat die functie uitvoert maar dat niet op elke hoorn aanwezig is. Wanneer men bewust gebruik wil maken van gestopte noten geeft men dit aan door de term afstoppen of bouché te gebruiken of door een + boven of onder de noot te plaatsen. Om de speler te laten weten dat hij/zij niet meer moet stoppen, gebruikt men de term open of ouvert, of men zet een o boven of onder de noot. |
|
Hoornsteun Een hoornsteun is een soort 3de hand om je hoorn omhoog te houden. Het biedt veel steun, waardoor een optimale houding krijgt en waardoor maximale ademsteun wordt verkregen. De beker komt ook vrij van het lichaam en zou een aanzienlijke verbetering geven van de klank. Een groot nadeel is dat je een soort van luie houding gaat krijgen. De kracht die je hebt om je hoorn zelf omhoog te houden verdwijnt langzaam door de hoornsteun. Als de hoornsteun plots wegvalt ga je met je beker steunend op je dijbeen spelen... |
|
Vingerzetting |
|
Ademhaling |
|
Mondstuk
- embouchure Het plaatsen van de lippen in het mondstuk is niet zomaar plaatsen en dan spelen zoals bij een ander koperen blaasinstrument. De hoornist heeft een eigen specifieke houding. Het mondstuk heeft tov het instrument niet de juiste verhouding als bij de andere instrumenten. Terwijl het instrument groter wordt, wordt het mondstuk kleiner. Het kleine dunnen v-vormig mondstuk dient dan ook in combinatie met de hoorn speciaal aangepakt te worden. Verder moet men ook rekening houden met de keuze van het mondstuk, die bepaald wordt door de longinhoud, lippen, stand van de tanden, kaak, enzovoort. Klik hier voor meer |
|
Transponeren Transponeren is op zicht een aantal tonen hoger of lager spelen dan er geschreven staat. Iedere hoornist krijgt wel eens een Es-partij voor zich. Alles moet dan op zicht 2 kruisen lager gespeeld worden. Klik hier voor de transpositietabel |
|
Kraken |
|
Flatterzunge
Dit is het uitspreken van een rollende -r- tijdens het blazen. Het veroorzaakt een wat raspend, soms halfkrakend geluid |
|
Trillers |
|
Tongslag |
|
Glissando |
|
Bells up |
|
Speelbaarheid |