Verslag masterclass hoorn + solistenconcert

15 mei 2005. Vroeg moest ik m'n bedje niet uit, want de masterclass begon pas om 14u. Ook Stefan de Leval Jezierski, de meester van die dag, kon rustig bekomen van zijn tennismatch de vorige dag. Netjes op tijd (voor
muzikanten, lees dus: 10 minuten na 14u) kwam hij opdagen. Hij stelde meteen iedereen op z'n gemak door vriendelijk kennis te maken, iedereen een hand te geven,...

en dan maar aan de slag!

Voor alle aanwezigen die voor het eerst een masterclass bijwoonden -en dat waren er nogal wat- was dit een zeer uitzonderlijke ervaring. Van de rond de dertig aanwezigen begonnen er dan ook meteen velen spontaan te beven toen hij in z'n perfect Amerikaans vroeg wie er iets voorbereid had, en zin had om te spelen. Of het de combinatie van die twee factoren was, of vooral de laatste, weet ik niet; maar er waren er slechts vijf die zichzelf daarvoor in aanmerking vonden komen...waaronder ondergetekende...

...een risico dat je krijgt, als je zegt: ik wil graag spelen, is dat hij je meteen wil horen. Dat lot onderging ik... Ik mocht meteen, zonder inspelen (was m'n eigen dikke fout--maar ik was voordien te zenuwachtig om in te spelen), voor die dertig aanwezige hoornisten en nog een handjevol geïnteresseerden gaan voorspelen. Maar vooral: voor de man die al 27 jaar de moeilijkste hoornpartijen speelt in zowat het beste orkest van de hele aardbol. Iedereen die iets van hoorn kent kan zich meteen het resultaat voorstellen: een bevende toon, ergens in de verte diep in het instrument, en heel veel gekiks. Juist.

En toch: "mooi, heel mooi wat je doet" was het eerste commentaar. Dat vond ik niet erg. Er kwam zelfs geen "maar" achter. Hij volgde met: "je doet veel te veel moeite. Hoorn spelen is niet moeilijk, als je maar doet wat
je moet doen
"... Gemakkelijker gezegd dan gedaan... Hoewel. Ik deed perfect wat hij zei, en inderdaad, als aangeraakt door een toverfee, kon ik ineens veel meer dan tevoren!
De vier volgende kandidaten ondergingen hetzelfde lot. Bij iedereen is hij erin geslaagd ze iets te laten doen, waarvan ze niet wisten dat ze het konden. Knap!

Veel te snel was dit alles voorbij. Veel interessante commentaar, maar toch veel ontgoocheling bij diegenen die het niet gewaagd hadden zich te laten "behandelen" (want het leek wel een dokterskuur) door die fantastische
hoornist. Een man met enorm veel uitstraling. Dat bleek nog eens te meer bij het concert, enkele uren later in dezelfde zaal, deze keer gevuld met een vol fanfareorkest en hun fans. Ik was blij verrast toen ik het programma zag. Onvermijdelijk enkele fanfarestukken. Maar dit bleek even later geen probleem te zijn, vermits het orkest me zeer positief verraste. Maar vooral de stukken met hoornsolo waren enorm gevarieerd van stijl: Disney, Mozart, Rachmaninov, Ravel en Cole Porter.

Voor het eerst speelt de man, die de eerste Amerikaanse hoornist (en enige) ooit in de Berliner Philharmoniker was, met begeleiding van een fanfareorkest. Maar hij had er duidelijk van genoten. Hij speelde de ziel van zijn
lijf, zowel bij het Disney-melodietjes, als in Mozart, als het Jazz-stuk. De man heeft geen probleem met verschillende stijlen. Maar één ding is duidelijk: hij speelt graag, doodgraag. Of het nu een klassieke symfonie van Mozart is, of een jazzstuk met fanfare, hij doet het met de volle overgave.

En hoe houdt hij dat vol?

De auteur vermoedt dat dit iets te maken heeft met de appreciatie die hij krijgt van zijn publiek. En van diegenen die hem uitnodigden. Ditmaal niet onder de vorm van een ruiker bloemen, maar een mand met streekgerechten. En in België is dat dus inclusief streekbieren. En de man kent er wat van, want meteen na het concert stond hij reeds van een Duvel te genieten.

Ik wist het, ik wist het. De man is een levensgenieter. Een échte hoornist!

Jonathan Baltussen

 

Connection Error: Access denied for user 'hoorn_artikels'@'localhost' (using password: YES)